2011. jan 05.

A Nagy Taxiviteldíj-teszt

írta: Metropolisz
A Nagy Taxiviteldíj-teszt

 Folytatjuk sorozatunkat, melyben a hazai árakat vetjük össze nemzetközi példákkal. Jelen dolgozatban a budapesti személyszállítási tarifákat vettük górcső alá, s néztük meg, azok hogyan állják meg helyüket az európai porondon.

Mi, mennyi, miért? rovatunk e heti témája: a taxiviteldíj Európa nagyvárosaiban. Budapest mellett kilenc jelentős metropolisz tarifáit vizsgáltuk. Az összevetés során nem hagytuk figyelmen kívül az eltérő benzinárakat és a helyi átlagkereseteket. Nézzük táblázatos formában, mire jutottunk:

Város Kiállási díj € Kilométerdíj € 95 Benzinár € Dízelár €
Amszterdam 7,5 2,2 1,54 1,17
Barcelona 1,3  0,7  1,15 1,11
Bécs 2,5 1,2 1,19 1,12
 Berlin 3,0 1,6  1,39 1,22
Budapest 1,1 0,7 1,24 1,20
Madrid 1,9 1,1 1,15 1,11
Párizs 2,2 0,9 1,43 1,23
Prága 0,9 0,8  1,28  1,24
Róma 2,8 0,9 1,34 1,28
Brüsszel 2,4 1,8 1,35 1,08

 

A táblázat értelmezéséhez néhány dolgot meg kell jegyeznünk: az amszterdami magas alapdíj tartalmazza az első két utaskilométer árát. Párizsban is hasonló esettel találkozunk, hiszen itt az utazási díj minimum 5,6 €. Több városban (például Barcelona, Róma) találkozhatunk azzal, hogy a poggyász, házi kedvenc szállításért külön díjat (1-3 €) számol(hat)nak fel. Az üzemanyagárak az október 20-i állapotokat tükrözik.

A tesztünk igazolni látszik azon vélekedést, miszerint Budapesten a szükségesnél jóval több taxis versenyez az utasokért. A túlzott kínálathoz képest csekély kereslet mellett ugyanis az európai árakhoz képest alacsony viteldíjak alakultak ki a piacon. A kiállási díj - a vizsgált városok között - egyedül Prágában alacsonyabb; a kilométerdíjat tekintve pedig Budapest Barcelonával együtt áll a képzeletbeli utolsó (avagy első helyen - nézőpont kérdése).

Az alacsony viteldíjak az üzemanyagárak ismeretében meglepőnek is hathatnak. A magyar benzinárak ugyanis az európai középmezőnyben helyezkednek el. Ugyanakkor (bár táblázatunk nem mutatja, de egy korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk) a honi átlagbérek jóval az európai átlag alatt találhatóak (míg egy átlagos holland bruttó 42000 €-t, egy osztrák 38000 €-t visz haza egy évben, addig egy magyar vagy cseh munkavállaló 9000 € körüli összeggel kell, hogy megelégedjen), így valószínűleg a hazai taxistársadalom jövedelemelvárása is mérsékeltebb, mint nyugat-európai társaié - korrigálva ezzel a benzinár indokolta, elviekben magasabb személyszállítási árakat.

Kövess bennünket facebookon és twitteren is!

Ajánlott írásaink:

Méltóság a halálban

Őrlődik a Jobbik

Szólj hozzá

budapest prága berlin párizs bécs taxi amszterdam tarifa személyszállítás viteldíj