A Nagy Taxiviteldíj-teszt
Folytatjuk sorozatunkat, melyben a hazai árakat vetjük össze nemzetközi példákkal. Jelen dolgozatban a budapesti személyszállítási tarifákat vettük górcső alá, s néztük meg, azok hogyan állják meg helyüket az európai porondon.
Mi, mennyi, miért? rovatunk e heti témája: a taxiviteldíj Európa nagyvárosaiban. Budapest mellett kilenc jelentős metropolisz tarifáit vizsgáltuk. Az összevetés során nem hagytuk figyelmen kívül az eltérő benzinárakat és a helyi átlagkereseteket. Nézzük táblázatos formában, mire jutottunk:
Város | Kiállási díj € | Kilométerdíj € | 95 Benzinár € | Dízelár € |
Amszterdam | 7,5 | 2,2 | 1,54 | 1,17 |
Barcelona | 1,3 | 0,7 | 1,15 | 1,11 |
Bécs | 2,5 | 1,2 | 1,19 | 1,12 |
Berlin | 3,0 | 1,6 | 1,39 | 1,22 |
Budapest | 1,1 | 0,7 | 1,24 | 1,20 |
Madrid | 1,9 | 1,1 | 1,15 | 1,11 |
Párizs | 2,2 | 0,9 | 1,43 | 1,23 |
Prága | 0,9 | 0,8 | 1,28 | 1,24 |
Róma | 2,8 | 0,9 | 1,34 | 1,28 |
Brüsszel | 2,4 | 1,8 | 1,35 | 1,08 |
A táblázat értelmezéséhez néhány dolgot meg kell jegyeznünk: az amszterdami magas alapdíj tartalmazza az első két utaskilométer árát. Párizsban is hasonló esettel találkozunk, hiszen itt az utazási díj minimum 5,6 €. Több városban (például Barcelona, Róma) találkozhatunk azzal, hogy a poggyász, házi kedvenc szállításért külön díjat (1-3 €) számol(hat)nak fel. Az üzemanyagárak az október 20-i állapotokat tükrözik.
A tesztünk igazolni látszik azon vélekedést, miszerint Budapesten a szükségesnél jóval több taxis versenyez az utasokért. A túlzott kínálathoz képest csekély kereslet mellett ugyanis az európai árakhoz képest alacsony viteldíjak alakultak ki a piacon. A kiállási díj - a vizsgált városok között - egyedül Prágában alacsonyabb; a kilométerdíjat tekintve pedig Budapest Barcelonával együtt áll a képzeletbeli utolsó (avagy első helyen - nézőpont kérdése).
Az alacsony viteldíjak az üzemanyagárak ismeretében meglepőnek is hathatnak. A magyar benzinárak ugyanis az európai középmezőnyben helyezkednek el. Ugyanakkor (bár táblázatunk nem mutatja, de egy korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk) a honi átlagbérek jóval az európai átlag alatt találhatóak (míg egy átlagos holland bruttó 42000 €-t, egy osztrák 38000 €-t visz haza egy évben, addig egy magyar vagy cseh munkavállaló 9000 € körüli összeggel kell, hogy megelégedjen), így valószínűleg a hazai taxistársadalom jövedelemelvárása is mérsékeltebb, mint nyugat-európai társaié - korrigálva ezzel a benzinár indokolta, elviekben magasabb személyszállítási árakat.
Kövess bennünket facebookon és twitteren is!
Ajánlott írásaink: