A mohóság ára avagy a ludak disznót győzhetnének...
Sokként érte a kábelkommunikációs szakmát, illetve a hazai közvéleményt is előbb az RTL Klub, majd a TV2 azon elképzelése, miszerint jövő évtől pénzt kér műsoruk továbbításáért a kábelszolgáltatóktól. A felvetést Szalai Annamária, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke is támogatja. A két nagy kereskedelmi csatorna álláspontja bizonyos szempontból ugyan védhető, anomáliákra hívja fel a figyelmet, ugyanakkor normálisan működő piacgazdaságban a csőd szélére sodorná őket - amennyiben a ludak, azaz a kábelszolgáltatók összefognának.
Az RTL Klub és a TV2 érvelésének alapját az adja, hogy miközben a televíziós nézettség java részét ők adják, nekik nem, csupán a kisebb kereskedelmi és tematikus csatornák részére fizetnek a kábelszolgáltatók közvetítési díjat. A szolgáltatóknak a közvetítési engedélyt eddig is a csatornák biztosították, ezentúl viszont ellentételezést várnak érte. Abba csak egy gondolat erejéig menjünk bele, hogy miért nem a csatornák fizetnek a társaságoknak a közvetítésért, ugyanis műsoraik közvetítése mégiscsak az ő érdekük, ergó ők vesznek igénybe szolgáltatást, a szolgáltatásért pedig általában fizetni szokás.
Sokkal érdekesebb, hogy eme társaságok egyikének sem jutott ezidáig eszébe, hogy a két nagy kereskedelmi adót nem szükséges betenni a programválasztékukba, ilyen módon óriási zsarolási potenciállal rendelkezhetnének. Ez egyrészt kívánatos is lenne, mert csökkenthetnék a televíziók követeléseit a díjakra vonatkozóan, másrészt tiszta piaci helyzet alakulhatna ki, valóban azért fizetnének, amire a tévénézőknek igénye van. Vitatni nem érdemes jelenlegi piacvezető szerepüket, de az mindenképpen eltúlzottnak tekinthető az AGB kutatásai alapján. Messzire vezet a kérdés, de gondolatébresztőnek megéri: hogyan tekinthető még mindig mérvadónak ezen társaság nézettségkutatása, mikor elsötétített csatornák nézettségét méri fölé más országos adókénak, illetve miért is nem alakult riválisa ezen a piacon, hogy valóban megbízható forráshoz juthassanak a nézők, a hirdetők és az adók is?